این قصه‌ها برای خواب کودکان شما صوتی شده است

گیتا گرگانی در مراسم رونمایی از پنجمین کتاب صوتی از سلسله کتاب‌های صوتی قصه هایی برای خواب کودکان گفت: کتاب‌های صوتی نظیر این مجموعه قرار نیست، جای مادر یا پدر را برای کودک بگیرد، بلکه قرار است به خانواده‌ها کمک کند.

به گزارش خبرآنلاین، مراسم رونمایی از پنجمین کتاب صوتی از سلسله کتاب‌های صوتی قصه‌هایی برای خواب کودکان، عصر جمعه ۲۴ مرداد در فروشگاه مرکزی شهر کتاب برگزار شد.

از ۱۳۳۰ تا امروز برای ۱۲ ماه سال
ناصر یوسفی مدیرعامل موسسه پژوهشی کودکان دنیا در این مراسم و در پاسخ به این سوال که آیا والدین باید قصه‌ را برای کودک انتخاب کنند یا این‌که قصه شنیدن به خودی خود برای کودکان کافی است، گفت: همان‌طور که والدین، به فرزندان‌شان اجازه نمی‌دهند هر غذایی را بخورند، درباره داستان و کتاب هم باید همان اندازه حساسیت نشان دهند و داستان‌هایی را برای آن‌ها بخوانند که دنیا را زیباتر و بهتر به کودکان بشناساند و احساس امنیت کنند. مجموعه ۱۲ جلدی «قصه‌هایی برای خواب کودک» نیز که پیش از صوتی شدن، به صورت چاپی منتشر شده بود، همین نکات را برای انتخاب داستان‌ها رعایت کرده است.
یوسفی گفت: چون هر کتاب، مخصوص یک ماه بوده است، داستان‌هایی را انتخاب کردیم که با حال و هوای آن ماه همخوانی داشته باشد. تنوع، یکی دیگر از معیارهای ما برای انتخاب داستان‌ها بوده است. یعنی سعی کردیم به تناوب داستان‌هایی از ادبیات کهن، ادبیات واقع‌گرایانه، فانتزی، افسانه و اسطوره را هم در این مجموعه بگنجانیم. در انتخاب تک‌تک داستان‌ها این نکته لحاظ شده است که اقلیت‌های مذهبی، معلولان و اقوام تخریب نشوند و نگاه کودک به زن، انسانی و شایسته باشد و رعایت تمام این نکات در انتخاب داستان‌ها، روند کار را سخت و طولانی کرد چراکه داستان‌های بسیار زیادی به دست ما رسید که خوب و باکیفیت بودند اما برای خواب کودکان مناسب نبودند.
مدیر عامل موسسه پژوهشی کودکان دنیا، با اشاره به این‌که تمام منابع ادبیات داستانی اعم از مجلات، جزوات و کتاب‌ها از سال ۱۳۳۰ برای تدوین این مجموعه ۱۲ جلدی بررسی شده‌اند، گفت: در بررسی تمام منابعی که در اختیارمان بود، انتخاب داستانی که مروج فرهنگ صلح باشد، اولویت داشت به خصوص‌که معتقدیم صلح، صرفاً نبود جنگ نیست بلکه اگر حقوق معلولان، اقوام و … رعایت نشود، فرهنگ صلح دچار آسیب می‌شود. به اضافه این‌که صلح، یک شبه حاصل نمی‌شود و باید برای ایجاد و شکل‌گیری آن، برنامه‌ریزی کرد.

بدون پشتوانه مالی
گیتا گرکانی، نویسنده و مترجم، دیگر میهمان این مراسم در پاسخ به این سوال که آیا وجود کتاب‌های صوتی نظیر مجموعه «قصه‌هایی برای خواب کودک» گفت: این مجموعه قرار نیست جای مادر یا پدر را برای کودک بگیرد، بلکه قرار است به خانواده‌ها کمک کند. چون مادر یا پدر ممکن است روز بدی را پشت سر گذاشته باشند ولی کودک نباید تاوان آن را پس بدهد و از قصه شنیدن پیش از خواب محروم شود. شخصاً زمانی که بچه‌های خودم کوچک بودند، مشکلات زیادی برای قصه گفتن پیش از خواب داشتم و در بسیاری از مواقع، قصه‌های خنده‌دار برای بچه‌ام تعریف می‌کردم و نتیجه این اتفاق، نخوابیدن خودم و بچه بود.
وی افزود: ما چندین برابر این ۱۲ جلد کتاب، قصه جمع کردیم و اگر می‌خواستیم تمام آن‌ها را منتشر کنیم، ۴۰ تا ۵۰ جلد کتاب می‌داشتیم ولی به تمام نکات ریز تربیتی دقت کردیم تا بچه، عصبی، کلافه و ناراحت نشود و چیز بدی هم یاد نگیرد. این پروژه بدون هیچ نوع پشتوانه مادی انجام شد. ما در روند کار متوجه شدیم قصه‌های بسیار زیادی وجود دارند که دوست‌شان داریم ولی برای کودکان مناسب نیستند، مثل داستان ۴۰ دزد بغداد یا داستان هانسل و گرتل چراکه اولی، خشونت را به کودکان آموزش می‌دهد و دومی، اعتماد نداشتن به والدین را.

دنبال موسیقی اختصاصی هستیم
مانی هاشمیان، مدیر موسسه فرهنگ و هنر رها فیلم نیز در این برنامه گفت: صوتی‌شدن کتاب‌های «قصه‌هایی برای خواب کودک» نزدیک به یک سال طول کشید و از ابتدای امسال توانسته‌ایم در هر ماه، یک نسخه از کتاب‌های صوتی این مجموعه را وارد بازار کتاب کنیم. موسسه رها فیلم همیشه می‌خواست برای کودکان ۳ تا ۶ سال، اثر ارزشمندی منتشر کند. به نظر من وقتی کودکی، ۳۶۵ شب را با قصه‌هایی آرام به پایان برساند، از بسیاری از مشکلاتش در سال‌های بعدی جلوگیری کرده‌ایم.
وی افزود: هر قصه به طور متوسط ۸ تا ۹ دقیقه زمان دارد و این، مدت مناسبی است که کودک با آرامش بخوابد. موسیقی مجموعه را خودم انتخاب کردم ولی به دنبال این هستیم که موسیقی را مخصوص این کار تولید کنیم. موسسه رها فیلم برای اولین بار، قصه‌ فروردین را ۳ بار ضبط کرده‌است. ضبط نخستین سی دی سخت بود چون در مرحله آزمون و خطا قرار داشتیم و دوست داشتیم درباره قصه‌گویی و دیگر جزئیات از کودکان بازخورد و ایده بگیریم و با تجمیع تمام نظرات، به آن‌چه واقعاً مد نظر داشتیم، برسیم.

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.