تحقیقات جدید دانشمندان اسپانیایی نشان داده تماس با فضای سبز شهری به کودکان کمک میکند که رشد ذهنی خود را شکوفا کنند و اینکه بخشی از این تأثیر به دلیل اثر فضای سبز در کاهش آلودگی شهری است.
محققان مرکز تحقیقات اپیدمولوژیک محیطزیست در بارسلون اسپانیا، تغییرات رخ داده در شاخصهای ذهنی را در طول یک دوره سه ساله در بین ۲۵۹۳ کودک دبستانی هفت تا ۱۰ ساله در شهر بارسلون اسپانیا مورد پایش قرار دادند. Connor Shaw – South Carolina Gamecocks
نتایج نشان داد یک چهارم افزایش فضای سبز اطراف مدارس، با پنج درصد افزایش حافظه کارکردی، شش درصد افزایش کارکردی برتر و یک درصد کاهش بیتوجهی در کودکان همراه است.
یک مدلسازی رایانهای نشان داد عنصر کربن که یکی از آلودگیهای متداول در محیطهای شهری است میتواند مسئول ۲۰ تا ۶۵ درصد از همبستگی میان فضای سبز مدارس و رشد ذهنی کودکان باشد. محققان میگویند طبیعت نقش اساسی و حیاتی و غیرقبل جایگزینی در رشد ذهنی دارد. محیطهای طبیعی از جمله فضاهای سبز فرصتهای بینظیری برای تحرک، خلاقیت، مدیریت و کنترل و قوی کردن احساس نسبت به خود را برای کودکان فراهم میکند و احساساتی همچون حس شگفتی را در آنها تقویت میکند. این فضاها همچنین بر وضعیت فیزیکی کودکان تأثیر گذاشته که به طور مثبت بر جنبههای مختلف رشد ذهنی مؤثر است. این تحقیق در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شده است.