حالت های نوزاد در ماه اول تولد

حالت های ماه اول نوزاد

 

نوزادان، در طول روز وشب به پنج حالت برانگیختگی گوناگون، یا درجه خواب و بیداری وارد و ازآن خارج می‌شوند. در ماه اول این حالت‌ها مرتبا” جا‌به‌جا می‌شوند و هشیاری کامل بسیار کوتاه ‌است. چرخه‌های خواب و بیاری نوزاد بیشتر تحت تاثیر سیری و گرسنگی قرار دارد تا تاریکی و روشنایی.
1- خواب منظم؛ نوزاد در استراحت کامل است و فعالیت بدنی کمی دارد یا هیچ فعالیتی ندارد. پلک‌ها بسته‌اند، حرکات چشم وجود ندارد، صورت آرمیده و تنفس منظم و آهسته است.
2- خواب نامنظم؛ حرکات آرام دست وپا، جنبیدن گاه و بی گاه و درهم کشیدن صورت وجود دارد. پلک‌ها بسته‌اند اما حرکات چشم سریع گاه و بی گاه را می‌توان در زیرپلک‌ها مشاهده کرد. تنفس نامنظم است.
3- خواب آلودگی؛ نوزاد یا به خواب می‌رود و یا بیدار می‌شود. بدن کمتر ازخواب نامنظم فعال است ولی ازخواب منظم فعال‌تر است. چشم‌ها بازو بسته می‌شوند، تنفس یکنواخت است.
4- هشیاری کامل؛ بدن نوزاد نسبتا” نافعال است، چشم‌ها بازوبا دقت هستند و تنفس یکنواخت است. کوتاهترین حالت نوزاد در ماه اول، هوشیاری کامل است.
5- بیداری توأم با فعالیت و گریه؛ نوزاد فعالیت جسمانی ناهماهنگی نشان می‌دهد. تنفس بسیار نامنظم است. گریه نیز ممکن است روی دهد.

 

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.