رفتار اجتماعی و بازی‌های کودکان در حدود پانزده ماهگی

رفتار اجتماعی و بازی‌ها در حدود پانزده ماهگی

  • کودک به‌راحتی راه می‌رود ،عقب می‌رود، خم می‌شود و اشیاء را از روی زمین برمی‌دارد. او توانایی نوشیدن از فنجان را دارد.
  • او با اشتیاق، اسباب‌بازی‌ها و لوازم خانه را که در دسترس او هستند و چیزهایی که صدا تولید می‌کنند، را کشف می‌کند.
  • دست و پا، مو یا لباس عروسک‌ها را می‌گیرد و با خودش می‌برد. هنگام بازی یا مخالفت با بزرگترها، مرتب اشیاء را پرت می‌کند و نگاه می‌کند تا ببیند که کجا می‌افتند. او دنبال اسباب‌بازی‌هایی که پنهان شده، می‌گردد.
  • او از نظر عاطفی، به والدین، بسیار وابسته است و حضور آنان باعث دلگرمی‌اش می‌شود. در موقعیت‌هایی که برایش ناآشناست، به دنبال مراقبش می‌گردد و با افرادی که می‌شناسد، مهربان و آرام است.

 

کمک والدین در این دوران:

  • علاوه‌بر بازی‌ها و فعالیت‌هایی قبل، از بازی ایجاد سایه با دست، نقاشی، ایجاد ارتفاع مصنوعی برای تمرین پله و صندلی می‌توان به توانمندی‌های کودک در این سن افزود.
  • اسباب‌بازی‌های بزرگ و چرخ‌دار و یا نخ‌دار را در اختیار او قرار داد تا روی زمین هل دهد و یا بکشد.
  • او از بازی‌هایی مثل بگیر و بده لذت می‌برد؛ در این بازی یک شی‌ء در مقابل کودک گذاشته می‌شود و قبل از اینکه او آن را بگیرد، والدین آن را عقب می‌کشند و کودک بی‌تابی می‌کند و به‌طرف آن اشاره می‌کند.
  • او بازی‌های عملی مثل توپ بازی، هل دادن ماشین اسباب‌بازی، آب خوردن از لیوان خالی، درآوردن صدای چکش و غیره را دوست دارد.
فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.