تحمل و انعطاف ، عوامل محافظ در قبال کودک‌آزاری

عاملان اصلی کودک‌آزاری اغلب همانها هستند که باید بیش از هر چیز دیگر منبع آسایش و امنیت باشند؛ خانه و مدرسه. تا سن مدرسه خانه و خانواده محیط اصلی کودک است و بعد مدرسه هم به آن اضافه می‌شود. St. Louis Cardinals Store در نوجوانی فرد قدم به اجتماع می‌گذارد و شروع به تجربه دنیای بیرون می‌کند. دنیای بیرون هم خالی از خطر نیست، اما اینکه پیش از آن کودک در امنیت و آسایش بزرگ شده باشد یا در ناامنی و رنج در اینکه تجربه اجتماع چه باشد تاثیر می‌گذارد. کودک‌آزاری هر چه در سن پایین‌تر آغاز شود و هر چه بیشتر استمرار داشته باشد آسیب آن بیشتر و شدیدتر است. اما تردید نیست که مقابله با کودک‌آزاری ابتدا از خانه باید آغاز شود، بعد مدرسه و در نهایت اجتماع. بجز آب و غذا و هوا، مهمترین نیازهای اساسی هر انسانی، بخصوص کودکان، آسایش و امنیت است. Terrelle Pryor – Ohio State Buckeyes در آسایش و امنیت زندگی رنگارنگ و دوست‌داشتنی است و بی آن جهنم و تلخ. یکی از موهبت‌های زندگی هر انسانی وجود کسی است که منبع آسایش و امنیت باشد؛ کسی امن که به او پناه ببریم و آرام جان باشد. این فرد یا افراد می‌توانند پدر و مادر، اقوام و بستگان، دوست و آشنا و همسایه و معلم یا هر کس دیگری باشد. وجود چنین “همبسته‌ای” یکی از مهمترین عوامل محافظت از تجربیات ناگوار دوران کودکی است.

شاید به جرات بتوان گفت که هیچ چیز شدیدتر و عمیق‌تر از تجرببات ناگوار در کودکی، زندگی فرد را برای همیشه تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. با این حال احتمالا مواردی را شاهد بوده‌ایم که با وجود تجربیات ناگوار کودکی برخی زندگی خوبی دارند و از سلامت روانی و رفتاری هم برخوردارند. Texas A&M Aggies در اینجا مفهومی به نام تاب‌آوری (قدرت تحمل و انعطاف) مطرح می‌شود. buty nike 5.0 اما چرا بعضی افراد بیشتر در مقابل تجربیان ناگوار کودکی تاب می‌آورند و برخی کمتر؟ یکی از عواملی که در ایجاد تاب‌آوری مطرح است نیک‌طبعی است، اما بجز این مورد که می‌توان آن را به ذات یا ماهیت (یا ژنتیک؟) نسبت داد، بقیه عواملی که فرد را در مقابل اتفاقات ناگوار محافظت می‌کنند یا آثار منفی آن را کاهش می‌دهند عوامل محیطی هستند.

کودک خوشبخت کسی است که حداقل تجربیات ناگوار را داشته باشد، اما عوامل محافظ در حد اعلی پشتوانه زندگی‌اش باشند.

فردی نرم‌خویی و نیک‌طبعی، جنسیت (دختر بودن، پیش از وقوع اتفاقات ناگوار و پسر بودن در حین اتفاقات ناگوار)، ضریب هوشی بالاتر، مهارت‌های اجتماعی در ارتباط با همسالان و بزرگترها، احساس همدردی و دلسوزی برای دیگران، حس طنز و شوخ‌طبعی، جذاب بودن برای دیگران، آگاهی به نقاط قوت و ضعف خود
خانوادگی پدر و مادر گرم و حامی، رابطه خوب با پدر و مادر، هماهنگی مادر و پدر، به عهده گرفتن وظایف ارزشمند مثل مراقبت از خواهر یا برادرها.

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.