كودكان كم سن و سال و حوادث طبیعی

پس از روبرو شدن با يك حادثۀ بد مثل سيل، زلزله، آتش سوزى، طوفان و يا انفجار بمب، كودكان شايد واكنش هاى عجيبى نشان دهند كه فهميدن آن ساده نباشد. Mochilas Kanken No.2 حتى اگر كودك شما يا خود شما آسيب جسمى نديده باشيد، واكنش هاى روانى مى توانند بسيار شديد باشند. اطفال در اين شرايط ممكن به آدم بچسبند، بسيار عصبى و گوشه نشين باشند، آنها با وجودى كه سن و سال كم دارند و به نظر نمى آيد كه متوجه وضعيت موجود باشند، به اندازۀ بزرگ سالان اسيب پذيرند .ترس و اضطراب بزرگ سالان از طرق گوناگونى به كودكان منتقل مى شوند . چنين تجاربى براى كودكان دشوار تر است چرا كه آنها ارتباط ميان مصيبت هاى طبيعى و تشنجات بعد از آن را درك نمى كنند. آنها مي خواهند مطمئن شوند كه همه چيز درست و روبه راه است .کودکان بعد از يك حادثۀ بد از خود واكنش هاى مختلف كه طبیعی تلقى مي شوند، نشان می دهند، كه اكثر آنها را مى توان با اندكى توجه و كمك يا در خانه، مدرسه و كودكستان رفع نمود . در بعضى موارد با وجود تلاش و سعى جدى همه جانبه، به مداخله كارشناسان و متخصصين نياز پيدا مي شود. مداخله هاى زود هنگام مى توانند به كودكان در جلوگيرى از مشكلات شديدتر آينده كمك كنند. پيام براى والدين

  • راه هاى فراهم آوردن كمك هاى حمايتى بعد از يك فاجعه شامل موارد زير مى شود :
  • تلاش كنيد آرام باقى بمانيد
  • متوجه تأثيرات و اضطراباتى باشيد كه بعد از ديدن تلويزيون يا شنيدن راديو بوجود مى آيند. تلويزيون، راديو و مكالمات بزرگسالان دربارۀ مصيبت وارده را در حضور كودكان به حداقل برسانيد.
  • با كودكان وقت بيشترى را سپرى كنيد
  • به تمام پرسش هاى كودكان با صميميت و ساده ترين شيوۀ ممكن پاسخ دهيد. آماده باشيد كه به همان پرسش ها دوباره و دوباره پاسخ دهيد. كودكان نيازمند حمايت لازم هستند تا بر ترس خود پيروز شوند
  • با كودكان خود در وقت خواب وقت بيشترى صرف كنيد . به وسيلۀ سخن گفتن، آواز خواندن و كتاب خواندن آنها را آرام كنيد
  • . وقتى كودكان خود را به مراكز مراقبتى مى رسانيد، باآنها وقت بيشترى را صرف كنيد. آنها ممكن است از اين كه شما برويد و هرگز برنگرديد وحشت داشته باشند
  • تلاش كنيد هرچه زودتر به كارهاى عادى و روزانۀ خود بازگرديد تااحساس نورمال بودن وضعیت و امنيت برقرار شود
  • به آنها قول ندهيد كه ديگر حادثۀ بدى رخ نخواهد داد . در عوض، كودكان را ترغيب كنيد تا در مورد ترس خود و آنچه مى تواند در چنين حالاتى كمك كند، سخن بگويند. به آنها بگوئيد كه براى تامين امنيت شان از تمام امكانات استفاده خواهيد كرد..
  • در صورتى كه كودك شما دچار مشكلاتى شد، صبور باشيد وموضوع را درك كنيد
  • هرگز با گفتن جملاتى از قبيل “اگر مؤدب نباشى زلزله تو را خواهد خورد” بچه ها را نترسانيد. با اين كار شما تنها به ترس آنها مى افزايید و كمكى در اين كه رفتار پسنديده ترى از خود نشان دهند نمى كنيد.
  • در نظر بگيريد كه چگونه شما و فرزندتان مى توانيد كمك كنيد. اطفال بهتر مى توانند احساس امنيت خود را به يك شكلى از طريق كمك كردن بازيابند.
  • نگرانى خود را با معلم و يا مراقب كودك در ميان بگذاريد .
فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.