فرزند خود را آگاهانه به مهدکودک بفرستید

انتخاب آگاهانه مهدکودک

در سالهای گذشته شاید تنها دلیل فرستادن کودکان به مهدکودک شاغل بودن مادر بود. مادران شاغل چون ساعاتی از روزرا درخانه نیستند نیاز دارند فرزند خود را برای نگه‌داری به مهد‌کودک بسپارند. اما امروزه به دلیل فواید مهد‌کودک و نقش مفید آن درروند اجتماعی شدن و گسترش توانمندی‌های کودک وهمچنین ضرورت آموزش پیش از دبستان مادران غیرشاغل نیز کودکان خود را به مهد‌کودک می‌فرستند. برخی ازمزایای مهدکودک به شرح زیر است؛ مهد‌کودک می‌تواند ضعف‌ها و کمبود‌های احتمالی والدین درامر پرورش کودک را جبران کند وفرصت‌هایی برای رشد اجتماعی کودک از جمله ایجاد استقلال،مسئولیت‌پذیری و … را برای کودک فراهم کند. همچنین به علت دارا بودن فعالیتهایی مانند نمایش، خواندن اشعار و سرودهای دسته‌جمعی، فعالیت‌های بدنی و بازیهای جسمانی به رشد کلامی و جسمی او کمک می‌کند.

مهد‌کودک می‌تواند فرصت‌هایی برای رشد عاطفی کودک مانند شناخت و بیان احساسات خود، کنترل احساسات و عواطف، بیان خواسته‌ها و نیازها و درک احساسات دیگران را در اختیار کودک قراردهد و برای مادران فرصتی فراهم می‌کند تا به خود و کارهای شخصی‌شان بپردازند. این مورد برای مادران کودکان پرجنب وجوش که به مراقبت‌های بیشتری نیاز دارند اهمیت ویژه ای دارد. کودک را برای ورود به مدرسه آماده می‌کند. متخصصان تعلیم و تربیت مهدکودک را برای کودکان کوچکتر از سه سال به دلیل عدم آمادگی کودک از نظر رشد اجتماعی و وابستگی عاطفی کودک به مادر توصیه نمی‌کنند. کودکان باید هنگام ورود به مهدکودک علاوه بر سلامت جسمی، برخی مهارت‌های اولیه مانند دستشویی رفتن، لباس و کفش پوشیدن، بدون کمک غذا خوردن و خوابیدن ، تحمل دوری از مادر، توانایی بازی و ارتباط با همسالان و بزرگترها، توانایی‌های کلی برای ارتباط کلامی و بیان احساسات خود و توانایی لازم برای کنترل خشم، غم و سایرعواطف در حد سن خود را داشته باشند. همچنین والدین باید قبل از فرستادن کودک به مهد کودک فرصت‌هایی را برای تجربه جدایی کودک از مادر به او بدهند. توصیه می‌شود قبل از ثبت‌نام فرزندتان در مهد‌کودک( با اجازه مسئولان آنجا و در شرایط مناسب)، کودک وارد محوطه مهد‌کودک شود و زمانی را در آنجا سپری کند. دقت کنید از مهد‌کودک نباید خیلی زیاد تعریف کنید زیرا ایجاد یک تصویر زیبا در ذهن کودک و عدم وجود آن درمهد‌کودک سبب سرخوردگی و دلزدگی کودک می‌شود. از آنجا که وقتی کودکی به مهد‌کودک می‌رود بهترین ساعات روز خود را در آن جا می‌گذراند، انتخاب مهد‌کودک مناسب یکی از مهم‌ترین وظایف والدین دراین دوره است.

نکات زیر می‌تواند شما را در انتخاب یک مهد‌کودک مناسب برای فرزندتان یاری کند؛

مهد‌کودک باید فضا و نور کافی داشته باشد و نکات بهداشتی و ایمنی را درحد استاندارد رعایت کند. کتاب‌ها، اسباب‌بازی‌ها و امکانات مناسب و کافی برای بازی و تجربه کودک داشته باشد. چیدمان کتاب‌ها و اسباب‌بازی‌ها باید به نحوی باشد که به راحتی دردسترس کودکان قرار داشته و تعداد آنها با تعداد کودکان متناسب باشد. محیط مهد‌کودک باید آرام و دارای مربیان ثابت باشد. زیرا کودکان با مربیان خود ارتباط برقرار می‌کنند و جدایی از او به آنها آسیب می‌زند. مربیان باید با ویژگی‌ها و مراحل رشد کودک آشنایی داشته باشند، کودکان را با هم مقایسه نکنند ، بین آنها تبعیض قائل نشوند و با کودکان با احترام و محبت رفتار کنند. در رفتارآنها نباید تظاهر و اغراق وجود داشته باشد. مهدکودک باید برنامه آموزشی مشخص و نیزبرنامه‌های مناسبی برای پرورش اعتماد به نفس و خلاقیت کودک داشته باشد. برنامه غذایی مشخص داشته باشد که در آن به مواد‌غذایی مغذی و سالم توجه شود. بیشتر اوقات کودکان در مهد‌کودک نباید صرف تماشای فیلم شود. باید یک مدیر دلسوز و قاطع داشته باشد و حتما” یک روان‌شناس آشنا به مسائل کودک، حتی به صورت پاره‌وقت در مهد‌کودک حضور داشته باشد. در نهایت مهد‌کودک باید از لحاظ فرهنگی و مذهبی با خانواده شما همخوانی داشته باشد که کودک دچار تضاد نشود.

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.