نحوه نگهداری و ارائه غذاهای کمکی

چگونگی تهیه و دادن غذای کمکی و رعایت موازین بهداشتی در تهیه و نگهداری آن در روند سلامت و رشد و نمو شیرخوار موثر است. غذاهای خیلی رقیق با پر کردن معده کودک، تمایل کودک به شیرمادر را کمتر کرده و باعث کاهش دریافت انرژی می شوند. تغذیه کودک با چنین غذاهایی خطرکند شدن رشد کودک و ابتلای او به سوء تغذیه را افزایش می دهد. گرچه توصیه می شود كه غذا طوری به کودک داده شود تا اشتیاق او را برای غذا خوردن تحریک کند، اما رفتارهایی مانند پافشاری و اصرار بر خوردن یک غذای خاص یا یک مقدار مشخص از غذا، دادن جایزه برای غذا خوردن و استفاده از غذا بعنوان پاداش يا تنبه كودك، به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا این روشها شاید در کوتاه مدت موثر باشد ولی در درازمدت هم برای کودک و هم برای مادر عذاب آور است و مي تواند رفتارهاي غذايي نامناسب و بد غذايي را بدنبال داشته باشد. اصول بهداشتی برای تهیه غذای کودک باید در تمام مراحل آماده سازی غذا رعایت شود. زیرا دستگاه گوارش شیرخوار حساس بوده و نسبت به ابتلا به عفونت ها آسیب پذیر است. توصیه های زیر را در تهیه غذای کمکی به کار ببرید.

  • قبل و بعد از تهیه غذا دست های خود را بشویید.
  • غذاها را خوب بپزید. زمانی که غذا به خوبی پخته شده باشد (بخار از سطح آن خارج شود) عاری از هر نوع میکروب بیماری زا خواهد بود.
  • غذای پخته شده را تا زمان مصرف در ظرف دربسته نگهداری کنید.
فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.