واکسیناسیون 18 ماهگی

واكسيناسيون اقدام بسيار مهم و با ارزشي است كه بوسيله آن با هزينه كم مي توان از ابتلا به بيماريهاي عفوني جلوگيري كرد . با اجراي برنامه واكسيناسيون همگاني در جهان ، شيوع بسياري از بيماريهاي خطرناك در بين شيرخواران ، كودكان و بالغين كاهش بارزي پيدا كرده است بطوريكه اكنون شيوع بيماريهاي خطيري چون ديفتري ، كزاز ، سياه سرفه ، سرخك و فلج اطفال با واكسيناسيون همگاني با موفقيت كنترل و در بسياري از كشورها عملا به حداقل ميزان خود رسيده است ، يا آبله كه با واكسيناسيون همگاني و پيگيري جهاني ريشه كن شده است .براي بيش از 20 بيماري انساني ، اكنون واكسن تهيه شده است كه تعدادي از آنها بطور همگاني و بقيه در شرايط خاصي مورد استفاده قرار مي گيرند .

تصميم براي تهيه و استفاده از واكسن ، جهت يك بيماري بر اساس نتيجه موازنه دو موضوع ، يكي ميزان احتياج و ديگري خطرات و عوارض ناشي از آن گرفته مي شود .ميزان اثر پيشگيري كننده واكسن يك بيماري ، از مقايسه تعداد مبتلايان دو گروه افراد واكسينه شده و نشده اي كه بطور تصادفي در معرض بيماري قرار مي گيرند بدست مي آيد .

موثر ترين واكسن ها آنهايي هستند كه مكانيسم پيشگيري حاصل از مرحله بهبودي در شكل طبيعي بيماري را تقليد كنند

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.