دکتر ربابه شیخ الاسلام

دانشیار و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

عضو فرهنگستان علوم پزشکی کشور

موسس و مدیر موسسه تغذیه، سلامت و توسعه ۱۳۸۵

موسس و مدیر موسسه کودک، سلامت و توسعه ۱۳۹۲

رییس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران ۱۳۸۵ و ۱۳۹۲

مدیر و موسس تارنمای بهسایت ایران behsite.ir اولین تارنمای علمی آموزش تغذیه برای فارسی زبانان جهان

مدیر و موسس تارنمای مراقبت‌های همه‌جانبه دوران کودکی؛ مهدک mahdak.com

 

تحصیلات

– اخذ دیپلم سال ۱۳۴۲

– اخذ مدرک دکترای داروسازی از دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۸

– اخذ مدرک مدیریت بهداشت MPH از دانشگاه تهران در سال ۱۳۶۶

– اخذ مدرک تخصصی اپیدمیولوژی با گرایش تغذیه از دانشگاه تهران ۱۳۷۳

 

عناوین شغلی در وزارت بهداشت

– معاونت امور برنامه ریزی وهماهنگی دفتر نظارت بر امور دارویی وزارت بهداشت ۱۳۶۰

– کارشناس حوزه بهداشت و مدیر امور دارویی معاونت بهداشتی ۱۳۶۷

– مدیر کشوری برنامه پیشگیری از کمبود ید از سال ۱۳۶۸ تا سال ۱۳۸۴

– معاونت اداره کل بهداشت خانواده و مسوول اداره تغذیه سال ۱۳۷۰

– مدیر اداره تغذیه معاونت بهداشتی در وزارت بهداشت ۱۳۷۱-۱۳۷۵

– بنیان گذار دفتر بهبود تغذیه جامعه در معاونت سلامت وزارت بهداشت

– مدیر دفتر فوق از سال ۱۳۷۵تا ۱۳۸۴

– مدیر پروژه بهبود وضعیت تغذیه کودکان زیر ۲ سال و زنان باردار و شیرده مشترک با بانک جهانی تا سال ۱۳۸۴

 

مشاور سازمان بهداشت جهانی

مشاور موقت سازمان جهانی بهداشت منطقه مدیترانه شرقی در ۱۲ مجمع علمی منطقه ای و بین المللی

۱- Temporary Consultant in the Regional workshop on “Control of Iodine Deficiency, Based on Laboratory Results”, EMRO, Syria 1992

۲- Temporary Consultant in the Counseling Meeting on Prevention of IDA , Tehran. 1994

۳- Short-time Consultant to help Sudan prepare its National USI program with the support of WHO, Sudan 1995

۴- WHO consultant in the workshop and symposium on Monitoring and Evaluation of IDD , Tehran, Iran 1999

۵- WHO consultant in the joint meeting of UNICEF/WHO/MI/RISPA with the participation of representatives from Eastern Mediterranean, Middle East and North of Africa Countries, Dubai 2000

۶- Temporary consultant in the Session on Control and Prevention of Micronutrients’ Deficiency , Egypt 2001

۷- WHO – EMRO temporary consultant in the Counseling Mission on Flour Fortification, Egypt 2001

۸- WHO temporary consultant in Setting Up an International Network for Iodine Laboratories , Thailand 2001

۹- WHO temporary consultant in “The Counseling Regional meeting for promotion of IDD Program”- Chiang Mai thailand. 2003

۱۰- WHO temporary consultant in “The Counseling Regional meeting for Preparation of global strategy of Diet, Physical activity and Health-Egypt. 2003

۱۱- Unicef consultantonMicronutrients Deficiency Prevention IDD,IDA,VDA with emphasis on USI May 15-May 24 ,2006 Tashkent Uzbakistan

۱۲- WHO temporary consultant on Technical Consultation to finalize the Training Module Management of Nutrition Programme for Senior Health Programme Managers , in EMRO, Cairo, Egypt, 3-5 July 2006.

 

تالیفات و متون آموزشی و کارگاههای آموزشی

– تالیف ۳۱ کتاب و گزارش به زبان های فارسی و انگلیسی در حوزه غذا و تغذیه ای

– تالیف و ویراستاری علمی ۲۵ عنوان کتاب در زمینه تغذیه و گروههای سنی، برنامه‌ریزی تغذیه، تغذیه جامعه

– ترجمه ۸ عنوان کتاب در زمینه تغذیه و مدیریت بهداشت عمومی

– مشاور تولید ۱۴ فیلم علمی و آموزشی

– برگزاری ۸۹ کارگاه آموزشی کشوری، منطقه‌ای و استانی برای کارشناسان استانی، معلمین و ۱۵۰ کارگاه آموزشی تغذیه کودک برای ۱۰ هزار پزشک در کشور.

 

تقدیرنامه‌ها

– مدیر نمونه وزارت بهداشت در سال ۱۳۷۵

– مدیر نمونه وزارت بهداشت در سال ۱۳۸۴

– دریافت جایزه اول ششمین دوره جشنواره رازی

– دریافت جایزه به خاطره متن و مدیریت فیلم چرخه شوم فقر

– دریافت جایزه اول جشنواره خورشید به خاطر فیلم نمک زندگی

– کاندید دریافت جایزه جهانی “زن ” در سال ۲۰۰۰ میلادی

– کاندید دریافت جایزه جهانی غذا در سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳

– دریافت بیش از ۳۵ لوح تقدیر از وزرا، موسسات داخلی و سازمانهای بین المللی

 

ایجاد ساختار اداری برای تغذیه جامعه در وزارت بهداشت

– ایجاد اداره تغذیه در معاونت بهداشتی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سال ۱۳۷۳

– پیگیری ایجاد پست و صدور مجوز استخدام کارشناس تغذیه در مرکز بهداشت استان و شهرستان در سال های ۷۴ و استخدام بیش از ۱۷۰ کارشناس در استان‌ها و شهرستان‌ها ۱۳۷۳

– طراحی ساختار دفتر بهبود تغذیه جامعه و نهایتا تصویب ساختار و تشکیلات دفتر بهبود تغذیه جامعه در سال ۱۳۸۰ توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور

 

تحقیقات کشوری بررسی وضع موجود برای شناخت مشکل

– بررسی کشوری شیوع گواتر به تفکیک استان ، مناطق شهری و روستایی و جنس ۱۳۶۸

۲- بررسی مجدد کشوری IDD در استان های کشور به تفکیک استان، مناطق شهری و روستایی و جنس ۱۳۷۵ برای تعیین اثر بخشی برنامه IDD

۳- بررسی کشوری شیوع گواتر و میزان ید ادرار استان های کشوربه تفکیک استان ، مناطق شهری و روستایی و جنس ۱۳۷۵ برای تعیین اثر بخشی برنامه IDD و ارائه گزارش به سازمانهای بین المللی۱۳۸۰

۴- اولین بررسی کشوری وضعیت تن سنجی و مراقبت های تغذیه ای کودکان زیر ۵ سال کشور یا ANIS1 به تفکیک استان، مناطق شهری و روستایی و جنس و رتبه بندی استانه از نظر مشکل سوتغذیه کودکان سال ۱۳۷۷

۵- بررسی کشوری وضعیت ریزمغذی های آهن، روی، ویتامین A و ویتامین D در ۷ گروه سنی در ۱۱ اقلیم جغرافیایی کشور سال ۱۳۸۰
با همکاری انستیتو تحقیقات تغذیه کشور و آزمایشگاه رفرانس

۶- بررسی کشوری LBW تولد نوزاد کم وزندر کشور به تفکیک استان سال ۱۳۸۲

۷- دومین بررسی کشوری ANIS یا وضعیت تن سنجی کودکان زیر ۵ سال کشور ۱۳۸۲

 

مقالات کامل پژوهشی منتشر شده

– چاپ ۶۱ مقاله کامل در ژورنال های معتبر داخلی و خارجی

– طراحی و اجرای ۱۹ طرح پژوهشی منطقه ای و کشوری

 

برنامه های اجرایی موفق:

– برنامه پیشگیری از اختلالات ناشی از کمبود ید و کسب رتبه IDD Free در منطقه EMRO سازمان جهانی بهداشت

– طراحی و چاپ کارت مراقبت کودک (با رنگ متفاوت مخصوص پسر و دختر) به عنوان ابزار ساده پایش رشد کودک ویژه مادر برای درگیر کردن مادر در رشد کودک همراه با مدل تصویری تغذیه تکمیلی و جدول واکسیناسیون در این کارت برای اولین بار تفاوت رشد پسران و دختران ملحوظ شد و منحنی های رشد دور سر و قد نیز اضافه گردید.

– برنامه فرهنگ سازی استفاده از کارت پایش رشد مخصوص مادر

– برنامه کاهش سو تغذیه کودکان در سه منطقه روستایی ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۷با مدل مشارکتی و حمایت فرمانداران منطقه که منجر به کاهش ۵۰ در صدی سوتغذیه کودکان شد و برنامه بصورت کشوری در دست اجرا قرار گرفت.

– اجرای برنامه مکمل یاری مگادوز ویتامین A در مناطق محروم

– اجرای طرح آهن یاری هفتگی و آموزش تغذیه دختران دبیرستانی از پایلوت ساوجبلاغ شروع و در سال ۱۳۸۳ کشوری گردید

– اجرای برنامه شیر مدرسه. (با همکاری وزارت جهاد – وزارت آموزش و پرورش)

– تدوین سبد قابل عرضه برای تغذیه رایگان ۳ میلیون دانش آموز

– طراحی و تولید کیک غنی شده با ویتامین A و آهن برای تامین نیاز ۳۰ درصد نیاز دانش آموزان به این دو ریزمغذی در تغذیه رایگان مدارس

– غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک در استان های بوشهر، فارس، سیستان و بلوچستان( که در حال حاضر کشوری اجرا میشود

– غنی سازی شیر با ویتامین D در یک کارخانه (متاسفانه گسترش نیافته است)

– تشویق صنایع روغن برای بهبود کیفیت روغن های خوراکی و کاهش اسیدهای چرب اشباع و ترانس.

– تهیه پروتکل تغذیه در مراکز عمومی و ابلاغ به کلیه وزارتخانه ها و نهادهای کشور

 

پروژه مشترک تغذیه با بانک جهانی

– ظرفیت سازی در دانشگاه های کشور برای ایجاد تخصص های گوناگون تغذیه از پهنه سلول تا جامعه و دسترسی به مرزهای دانش جهانی و ایجاد یک جهش ۳۰ ساله در زمینه آموزش و پژوهش. این برنامه با کمک یک تیم ۳۱ نفره از تخصص های گوناگون از دانشگاه های معتبر جهان صورت گرفت که در صورتی که مورد حمایت قرار گیرد و ادامه یابد در ده سال آینده می تواند ایران را به بهترین قطب آموزشی تغذیه و به عنوان Center of excellence در منطقه و جهان تبدیلسازد.

– تدوین برنامه ملی غنی سازی با تاکید بر غنی سازی آرد این برنامه نیز با قرارداد مشترک PIU و سازمان جهانی بهداشت در دست اجراست.

 

برنامه های منطقه ای:

– برگزاری اجلاس مشورتی کم خونی فقر آهن برای کشورهای منطقه با همکاری سازمان جهانی بهداشت در تهران

– برگزاری دو دوره آموزشی پایش و ارزیابی حذف اختلالات ناشی از کمبود ید برای ۲۰ کشور منطقه با همکاری سازمان جهانی بهداشت

– راه اندازی خط تولید نمک یددار در کشور های سوریه و افغانستان

– ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه برنامه پیشگیری از کمبود ید برای کشورهای سودان، یمن، افغانستان، به دعوت سازمان جهانی بهداشت، مرکز ریزمغذی های کانادا و یونیسف

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های مرتبط

نوشته های این نویسنده

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.