احترام به خود در رشد کودک

از دو سالگی تا پایان سه سالگی  کودک به مرحله جدیدی از رشد وارد می شود مرحله احترام به خود و پرورش خویشتن . در این مرحله کودک می اموزد که او دوست داشتنی است ،توانایی هایی دارد که این توانایی ها موجب افتخار و غرور در او میشود مادر و والدین باید سعی کنند که هر چه بیشتر به این افتخار و غرور کمک کنند .

کودک در این زمان تلاش میکند توانایی های خود را بشناسد و آنها را نشان دهد و نوعی استقلال را تجربه کند  با چه کارهایی میتوانیم به این استقلال کمک کنیم .

  • کار های ساده روزانه . به کودک فرصت دهید تا خودش غذای خود را بخورد از ریخت و پاش و کثیف کند غذا را حیف و میل کند.ولی همه ی این ها در اثر تمرین حل می شود به کودک اجازه دهید این نوع خطاها را تجربه کند تا
  • اطراف نگران نشوید . با مهربانی او را کمک و تشویق کنید . او در این تمرین یاد میگیرد که خطا هایش را تجربه کند تا در کارها ی مشابه توانا شود .
  • به توانایی های کودک خود احترام بگذارید

او در این سن می تواند کارهای مختلفی در حد و توان خود انجام بدهد. می تواند مو های خود را شانه بزند ، نقاشی بکشد ، برقصد ، به تنهایی بازی کند و …( می دانیم که این کارها بعضی وقت ها نفس گیر است ، ولی لازم است که به رشد این مرحله کمک کنیم.)

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.