نکاتی برای شروع خوردن غذاهای جامد

نکاتی برای غذای جامد کودک

شروع خوردن غذا می‌تواند سبب آشفتگی زیاد و بسیار کثیف‌کننده باشد. یادتان باشد زمان می‌برد تا کودک شما یاد بگیرد که چگونه تمیز و ایمن غذا بخورد. بهترین راه برای یادگیری کودک رفتار شما و سایر اعضای خانواده است. به همین دلیل بهتر است همه اعضای خانواده در کنار همدیگر غذا بخورند و از آن لذت ببرند. در حدود یک سالگی، کودکان باید سعی کنند خودشان غذا بخورند. برخی از کودکان خیلی مستقل هستند و کمک نمی‌خواهند، اما برخی دیگر به کمک احتیاج دارند. بنابراین باید صبور باشید، حتی اگر کودک مقدار زیادی از غذایش را می‌ریزد و خودش را کثیف می‌کند.

وقتی کودک شروع به خوردن غذاهای جامد می‌کند، دانستن این نکات بسیار کمک‌کننده است؛

بهتر است زمانی مناسب را برای غذا دادن به کودک انتخاب کنید، وقتی که عجله دارید یا کودک ناراحت است را برای غذا دادن به کودک انتخاب نکنید.

برای خوردن غذاهای جامد کودک باید یاد بگیرد تا غذا را از جلوی زبانش به عقب ببرد تا بتواند آن را ببلعد. برخی از کودکان این کار را سریع انجام می‌دهند و برخی مدت بیشتری طول می‌کشد تا این کار را یاد بگیرند.

کودک باید راست بنشیند و روبروی غذا باشد. قرار دادن کودک در این وضعیت، غذا دادن به او را راحت‌تر کرده و باعث می‌شود تا به غذا مسلط باشد و احتمال گیر کردن غذا در گلویش کمتر می‌شود. یک صندلی بلند با ارتفاع مناسب ممکن است مفید باشد.

مطمئن شوید که چاقوی تیز روی میزی که کودک به آن دسترسی دارد، وجود ندارد.

بشقاب‌ها یا کاسه نشکن بهترین ظرف برای بچه‌های کوچک است، چرا که ممکن است ظرف غذایشان بیفتند و بشکند.

 پریدن غذا در گلو؛

غذاهای سخت مثل تکه‌های هویج یا تکه‌های بزرگ سیب، غذاهای گرد کوچک مثل انگور و آلبالو و پوست برخی غذاها یا غذاهای استخوان‌دار مثل ماهی ممکن است در گلوی کودک گیر کند. بنابراین پوست میوه‌ها و سبزی‌ها را جدا کنید و هسته‌های آن‌ها را بگیرید. همچنین می‌توانید غذاها را قبل از اینکه به کودک بدهید به تکه‌های کوچک تقسیم کنید و سبزیجاتی مثل هویج را کمی بپزید. یادمان باشد که هرگز کودک را هنگام غذا خوردن تنها رها نکنیم. کودکان نباید وقتی به پشت دراز کشیده‌اند یا در حال حرکت هستند غذا بخورند.

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.