اگر نوك پستان مادر مبتلا به زخم يا شقاق شود چه بايد كرد؟

زخم و شقاق نوك پستان علل مختلفي دارد،‌ از جمله وضعيت نادرست گرفتن پستان مادر توسط شيرخوار،‌ شستشوي مكرر پستان با الكل و صابون يا استفاده از محلول ها يا كرم هايي كه نوك پستان را تحريك مي كنند. براي درمان بايد كودك را به دفعات و در حالات مختلف شيرداد و از شستن پستان با آب و صابون قبل از هر بار شيردهي پرهيزكرد، از مصرف مواد تحريك كننده نوك پستان نيزخودداري نمود.
بهترين روش براي بهبود شقاق پستان باقي گذاردن يك تا چند قطره شير مادر روي نوك پستان در پايان تغذيه شيرخوار و در معرض هوا و نور خورشيد قرار دادن پستان است. استفاده از گرماي خشك مثلا گرماي سشوار( با درجه كم )روزي 3 تا 5 بار هر بار 3 تا 5 دقيقه و با فاصله حداقل 7 تا 8 سانتي متر از محل شقاق ، بسيار موثر و كمك كننده است. همچنين مي توان يك لامپ 60 وات معمولي را روشن و در فاصله 40 سانتي متري نوك پستان براي مدت 20 دقيقه قرار داد و اين كار را 4 بار در 24 ساعت تكرار نمود.

منبع:
كتاب شير مادر و تغذيه شير خوار (انجمن ترويج تغذيه با شير مادر)

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.