در چه صورت کودک 4ساله به گفتار درمانی نیاز دارد؟

کودک 4 ساله در شرایط زیر به کمک احتیاج دارد :
وقتی بسیاری از کلمات را اشتباه تلفظ می‌کند، وقتی به سختی می‌توان مفهوم و معنای صحبت‌هایش را فهمید،آنچه را به او می‌گویید، نمی فهمد، مرتبا به لکنت می‌افتد و یا وقتی می‌خواهد احساساتش را بیان کند، دچار استرس می‌شود، کودک تان توسط یک متخصص گفتار درمانی بررسی شود

در صورت بروز هر یک از علائم زیر باید قدرت شنوایی و صحبت کردن کودک تان توسط یک متخصص گفتار درمانی بررسی شود. وقتی بسیاری از کلمات را اشتباه تلفظ می‌کند، وقتی به سختی می‌توان مفهوم و معنای صحبت‌هایش را فهمید (معمولا صحبت‌های بسیاری از کودکان 4 ساله حتی برای غریبه ها هم قابل فهم است)، آنچه را به او می‌گویید، نمی فهمد، مرتبا به لکنت می‌افتد و یا وقتی می‌خواهد احساساتش را بیان کند، دچار استرس می‌شود (مثلا تیک‌های صورت). به این نکته توجه داشته باشید که تاخیر در صحبت کردن به این معنی نیست که کودک شما باهوش نیست.
اگرچه پذیرش این مساله که کودک شما مشکل دارد، سخت است (شما عاشق کودک تان هستید و دوست دارید که او هیچ مشکلی نداشته باشد)، ولی نکته مهم این است که او به کمک نیاز دارد و البته با درمان صحیح می‌توان مشکلش را حل کرد. از طرف دیگر، اگر کودک‌تان نتواند با دیگران ارتباط برقرار کند، فردی گوشه گیر و منزوی خواهد شد.
اگر کودک تان نیاز به گفتاردرمانی دارد، نگران نباشید. معمولا در این سن گفتاردرمانی‌ها از طریق بازی و در یک شرایط آرام انجام می‌شود. شما می‌توانید از پزشک کودک‌تان بخواهید که شما را راهنمایی کند، تا بتوانید به یک گفتاردرمانگر ماهر و یا یک روانشناس (البته اگر تشخیص داد که کودک تان دارای مشکلات عاطفی است) مراجعه کنید.

نویسنده: • دکتر محمد بهشتیان

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

یک پاسخ

  1. با سلام و خسته نباشید،بچه من ۳ سالو چهار ماهشه ولی نمیتونه خوب حرف بزنه هر کلمه ای که بهش بگی واضح میگه ولی جمله بندیش خوب نیست فقط در حد دو کلمه ای یا سه کلمه هستش.چیکار کنم آیا به گفتار درمان نیازه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.