رعایت نکات ایمنی در انتخاب اسباب‌بازی مناسب برای کودک

ایمنی اسباب بازی

در انتخاب اسباب‌بازی، ایمنی اسباب‌ازی را نباید از نظر دور داشت. اسباب‌بازی‌هایی که به دلیل شکستنی بودن یا داشتن ناصافی‌هایی باعث مجروح شدن دست کودک می‌شوند، یا اسباب‌بازی‌هایی که قطعات کوچک آن ممکن است کنده شود و کودک آنها را به دهان بگذارد و ببلعد، برای کودک خطرناک است.

  • حجم اسباب‌بازی‌های خاص کودکان کوچکتر از دو سال (که اشیاء را به دهان می‌برند) باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا کودک نتواند آن را ببلعد. همچنین وزن آنها برای کودک قابل تحمل باشد و بهتر است قابل شست و شو و ضدعفونی باشد.
  • اسباب‌بازی‌های شکستنی، چینی و شیشه‌ای در اختیار کودکان کوچکتر از سه سال قرار نگیرد و پیچ و مهره‌های باز شو، سوزن، سنجاق، قزن، فنر و … در آن به کار نرفته باشد.
  • اجزای صورت حیوانات و چشمان عروسک‌ها و دکمه لباس‌های عروسک‌ها باید به‌خوبی چسبانده یا دوخته شده باشند، زیرا ممکن است کودک با ناخن یا دندان آنها را بکند و ببلعد. این نکته را به‌خصوص در مورد اسباب‌بازی‌های کودکان کوچکتر از دو سال باید بیشتر بررسی کرد.
  • دراسباب‌بازی‌هایی که کودک آنها را ممکن است به دهان ببرد و یا با پوست و لباس کودک در تماس است، باید در مواد رنگی سازنده آنها از رنگ‌های استاندارد استفاده شده باشد. مانند دندان‌گیر، دستبند، عروسک‌های دستکشی و سایر وسایلی که در اثر عرق بدن و یا بزاق دهان، موجب رنگی شدن پوست بدن یا پوشاک کودک می‌شود.
  • عروسک‌هایی که موهای نایلونی دارند و هرنوع حیوانات پشمالویی که پشم‌شان از الیاف مصنوعی است، هم حساسیت‌زا هستند و هم به آسانی شعله‌ور می‌شوند.
  • حیوانات پشمالو در دوران شیرخواری که کودک همه چیز را به دهان می‌برد، اسباب‌بازی‌های خوبی نیستند، چون کودک به‌راحتی پشم‌های آن را با لیسیدن می‌خورد. گاه پس از معاینه پزشکی یا عمل جراحی از داخل شکم کودک پشم‌های اسباب‌بازی خارج شده است.
  • در پارک و زمین بازی ممکن است تاب‌ها با بچه‌های خردسال برخورد کند و باعث صدمات شدید گردد. در اطراف تاب‌ها باید فضای کافی وجود داشته باشد و بهتر است صندلی تاب‌ها از لاستیک یا پلاستیک ساخته شده باشند، نه چوب و فلز.
  • دقت شود کیسه‌های پلاستیکی در دسترس کودک قرار نگیرد، چون ممکن است آن را بر روی سر و صورت خود بکشد و دچار خفگی شود.
  • از بازی کودک با اسباب‌بازی‌هایش روی پله‌ها و یا پاگرد منزل جلوگیری شود.
  • اسباب‌بازی‌های کودک هر چند وقت بررسی و کنترل شود. اسباب‌بازی‌هایی که شکسته شده، نوک آنها تیز شده یا بعضی از وسایل چوبی که تراشه‌دار شده و یا ترک برداشته و یا قسمتی از اسباب‌بازی که لق شده، ممکن است به کودک صدمه و آسیب وارد کند.
  • در اسباب‌بازی‌هایی که باتری‌های ریز یا قلمی دارند، دقت شود؛ باتری‌ها باید دور از دسترس کودکان قرار داده شود و به آسانی قابل دست‌یابی نباشد. بلعیدن باتری‌ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد و منجر به خفگی یا مشکلات گوارشی برای کودک شود. درصورتی‌که کودک باتری‌های کوچک این اسباب‌بازی‌ها را ببلعد، باید فوراً به بیمارستان مراجعه شود.
  • هم‌چنین اسباب‌بازی‌ها باید با فرهنگ و ارزش‌های جامعه هماهنگی داشته باشد تا ابهام و دوگانگی فرهنگی برای کودک ایجاد نشود.
  • در هنگام مراجعه به مکان‌های بازی کودکان در پارک‌ها و مراکز عمومی، از استاندارد بودن وسایل نصب شده، ایمنی کف محیط بازی با کفپوش مناسب، عدم زنگ زدگی و شکستگی و برندگی وسایل، در دسترس نبودن سیم‌های برق وسایل موجود و … اطمینان حاصل شود.
فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.