رفتارهای اجتماعی شیرخوار و بازی‌های حدود سه ماهگی

 رفتارهای اجتماعی و بازی‌های حدود سه ماهگی

  • وقتی نوزاد تغذیه می‌شود با نگاهی معنی‌دار و حاکی از رضایت، بدون اینکه پلک بزند به چشمان مادر یا پرستارش خیره می‌شود.
  • در این سن، شیرخوار غان‌وغون می‌کند و هنگام برخورد با افراد ناآشنا به مادر پناه می‌برد.
  • اشتیاق شیرخوار زمانی‌که در انتظار سینه مادر است، به‌طور آشکار مشاهده می‌شود. شروع واکنش او با موقعیت‌های شناخته شده و آشنا آغاز می‌شود که با لبخند، ایجاد صداهای نامفهوم و حرکات هیجان‌زده بروز می‌کند.
  • قفسه سینه‌اش را تا آرنج بالا می‌کشد و کنترل سر خود را به‌دست می‌آورد و برای رسیدن به اشیاء تلاش می‌کند و غلت هم می‌زند.
  • معمولا کودکان تا حدود سه ماهگی نمی‌توانند چیزی را در دست نگه دارند، ولی از طریق حس لامسه و دقیقا از همان زمان تولد، شروع به شناخت دنیای پیرامون خود می‌کنند. برداشتن اشیای متفاوت، دست‌کاری کردن و دوباره در جای خود گذاشتن، مهارت پیچیده‌ای است که در طول اولین سال زندگی شکل می‌گیرد و با رشد ماهیچه‌ها و هماهنگی بین دست‌ها و چشم‌ها بیشتر می‌شود. روش کودکان در اوایل کار برای در دست گرفتن یک شیء، عملی آگاهانه و عمدی نیست بلکه خودبه‌خود و غیرارادی است. بهترین راه رساندن کودک به حداکثر مهارت‌های دستی، قرار دادن اشیای گوناگون خیلی ساده و بی‌خطر در اختیار آنهاست.

 

چگونگی کمک والدین در این دوران

  • علاوه‌بر ادامه بازی و فعالیت‌های 4 هفته اول، بازی‌هایی مثل دالی موشه، حرکات کششی، خم کردن زانوها و کشش پاها هنگام تعوبض پوشک و گهگاهی به شکم خواباندن یا نشاندن باحمایت والدین می‌تواند مهارت‌های حرکتی او را سرعت بخشد.
  • بغل کردن کولیکی (بغل کردن کودک از پشت)، بازی با گردنبند و تسبیح، روسری، باد زنگ و فرفره هم می‌تواند اضافه شود.
  • اغراق در چهره توسط والدین به‌صورت شکلک‌های مختلف، به‌خصوص برای تشویق و تایید و ابراز خوشحالی، می‌تواند برای شیرخوار در این محدوده سنی جاذبه داشته باشد.
  • شیرخوار از برنامه‌های روزمره مراقبتی، حمام و ماساژ لذت می‌برد. اگر با محبت در آغوش گرفته شود، به‌خصوص زمانی‌که با غلغلک، صحبت صمیمی، ماساژ و آواز یا موسیقی هم همراه شود، شیرخوار به‌وضوح احساس شادی‌اش را بروز می‌دهد.
فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.