فواید قصه‌گویی برای کودکان

فواید قصه گویی برای کودک

قصه گویی برای کودکان باعث افزایش سطح هوش اجتماعی آنها می‌شود و نقشی اساسی در تکوین شخصیت کودک، تربیت عقلی، اخلاقی، عاطفی و اجتماعی او دارد. از طریق داستان کودک به کسب اطلاعات از دنیای فیزیکی و اجتماعی اطرافش می‌پردازد و به این طریق به رشد شناخت و تفکر کودک کمک می‌کند. یکی ازمهم‌ترین آثار قصه خوانی برای کودکان، ایجاد رابطه صمیمانه بین والدین و فرزند و رشد عاطفی اوست. به همین دلیل توصیه می‌شود حتما قصه‌خوانی برای کودک از سنین پایین شروع شود و تا سال‌های بعد ادامه داشته باشد.
برخی از فواید قصه گویی برای کودکان به شرح زیر است؛
تقویت مهارت‌های کلامی کودک؛ از طریق قصه‌گویی کودکان به تدریج با کلمات آشنا می‌شوند، دایره لغاتشان افزایش می‌یابد و مهارت‌های کلامی آن‌ها تقویت می‌شود.
افزایش مهارت‌های شنیداری کودک؛ کودکان ترجیح می‌دهند بیشتر صحبت کنند تا اینکه بخواهند گوش دهند. خواندن قصه برای کودکان نه تنها باعث می‌شود دقت آنها افزایش پیدا کند بلکه نسبت به گوش دادن و فهم مطالب هم توانا می‌شوند.
افرایش قدرت تخیل و خلاقیت کودک؛ کودکان از طریق گوش دادن به قصه شخصیت‌های داستان، مکان و طرح کلی داستان را در ذهن خود تصویر‌سازی می‌کنند. به همین دلیل می‌توان انتظار داشت که قصه‌گویی در پرورش خلاقیت و تخیل کودک مفید‌تر از فیلم و کارتون باشد.
افزایش تمرکز کودک؛ قصه‌ها قدرت تمرکز و دقت کودکان را افزایش می‌دهند. آنها برای اینکه بتوانند ماجرای داستان را دنبال کنند، باید دقت و تمرکز لازم برای خوب شنیدن را تمرین کنند.
کمک به تقویت حافظه کودک؛ شما می‌توانید با استفاده از ایده‌های خلاق در کنار قصه‌گویی حافظه کودک خود را تقویت کنید. بعد از اینکه برای کودکتان قصه‌ای را خواندید از او بخواهید قصه را به زبان خودش برای شما تعریف کند.
آموزش صفات خوب انسانی به کودک؛ کودکان دوست دارند در مورد شخصیت‌های مورد علاقه‌شان بیشتر بدانند و اغلب سعی ‌می‌کنند شبیه آن‌ها رفتار کنند. والدین با تعریف کردن داستان‌هایی که پیام معناداری دارند می‌توانند به راحتی صفاتی همچون خردمندی، شجاعت، صداقت را از همان سنین کودکی در کودکشان درونی کنند.
آموزش رویارویی با موقعیت‌های دشوار به کودک؛ داستان‌هایی که در آن قهرمان‌ها با مشکلات سخت و پیچیده مواجه می‌شوند، می‌توانند به کودکان کمک کنند تا درک بهتری از چنین موقعیت‌هایی داشته باشند. آن‌ها می‌آموزند در شرایط سخت باید قوی باشند، خود را نبازند و راه‌حلی برای رفع مشکل بیابند.

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.