دوره خردسالی حياتیترين مرحلهي تکامل شخصيت انسان و تاثيرگذارترين دورهي شکلگيری درک صحيح از مسايل مربوط به سلامتی، رفتار اجتماعی، و آموزش است. بقا، رشد و تکامل شخصيت در اولين سالهای کودکی فرآيندهايی مرتبط و به شدت به هم پيوستهاند که بر يکديگر اثر متقابل دارند. به همين ترتيب مسايل مربوط به سلامتی، تغذيه، آب سالم، بهداشت عمومی، بهداشت روانی، آموزش، مراقبت از کودکان و پشتيبانی از حقوق زنان کاملاََ به هم پيوستهاند، و تلاش برای بهبود هر کدام از آنها دربهبود وضعيت ساير مسايل اثر متقابل خواهد داشت. تأکيد و تمرکز بر دوره خردسالی موجب میشود که کودک و خانواده در مرکز توجه قرار گیرند. در اين رويکرد بهجای تمرکز بر يک مشکل خاص، به مجموعه نيازهای کودک و خانوادهاش توجه میشود. تأمين مجموعه نيازهای به هم پيوسته کودک در ارتباط با بقا، رشد و تکامل شخصيت نيزنيازمند وجود هماهنگی درسياستها و برنامهها است. شخصيت عاطفی و اجتماعی کودک خردسال و توانايی يادگيری از بدو تولد و در محيط خانواده شكل ميگيرد شواهد علمی ثابت میکند بقاء، رشدونمو و بالندگی کودک خردسال به حمايتهاي همه جانبه و پيوسته و مرتب والدين و كل اعضاي خانواده نياز دارد علاوه بر اين دولت ها نيز بايد حفظ سلامت همه جانبه و حقوق كودكان رابعنوان حق اساسي آنان مورد توجه و حمايت كامل قرار دهند حقوقي كه بصورت ذاتی با شأن انسانیشان مرتبط است. همه والدین دارایی های مشترکی دارند و در یک هدف اجتماعی شریک هم هستند و آن پرورش فرزندانی است که سالم و همیار ومسئول و خوشبخت باشند.ارتباطات صحیح و قدرتمند وکمک به کودکان برای چشیدن طعم محبت و عشق و ابراز آن به دیگران نشانه هایی از فرزندپروری مسئولانه است و کار والدین در این نقش نه انجام دادن همه کارهای کودک بلکه فقط هدایت ونظارت و مراقبت است. فرزندپروری، فرآیند ومهارت چندان ساده ای نیست اما مهارتهای دیگر هم در زندگی ساده به نظر نمی آید خواندن و نوشتن ودوچرخه سواری ورانندگی و… کارهای آسانی نبودند وهیچکدام دستاوردناگهانی و بدون مقدمه و صرف وقت نبود.