دکتر پروانه وثوق

دکتر پروانه وثوق، متولد اسفندماه ۱۳۱۴ در تفرش بود. وی دکترای عمومی خود را در سال ۱۳۴۲ از دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران دریافت کرد و دوره‌های تخصصی و فوق تخصصی‌ اطفال را در دانشگاه‌های کمبریج، ماساچوست و ایلینوی گذراند و دوره تکمیلی فوق تخصصی خون و سرطان کودکان را در دانشگاه واشنگتن سپری کرد.
پروفسور وثوق طبابت در ایران را از سال ۱۳۵۰ آغاز کرد. وی که از مؤسسان رشته فوق تخصصی خون و سرطان کودکان بود، بخش هماتولوژی و آنکولوژی اطفال را در بیمارستان علی اصغر راه‌اندازی کرد. وی همچنین با حضور داوطلبانه و هدایت علمی، سبب شد تا بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک در سال ۱۳۸۶ شروع به فعالیت کند.
دکتر وثوق با مهربانی،‌ بردباری، دانش ارزشمند و وارستگی از مسائل مادی تلاش خود را تا آخرین روز حیات در جهت بهبود و خدمت رسانی به کودکان مبتلا به سرطان ادامه داد. از این استاد فرزانه بیش از ۱۰۰ عنوان مقاله و کتاب در زمینه بیماری‌های خون و سرطان کودکان به جای مانده است، که آخرینِ آنها به عنوان نمونه معرفی می‌شود:

• Outcome of primary childhood central nervous system tumors: results from a single center in Iran. Neuropediatrics. 2012 Oct;43(5):232-7.
• Epidemiology of vancomycin-resistant enterococci in children with acute lymphoblastic leukemia at two referral centers in Tehran, Iran: a descriptive study. Int J Infect Dis. 2011 May;15(5):e332-5.
• Retinoblastoma in Iran: outcomes in terms of patients’ survival and globe survival. Br J Ophthalmol. 2009 Jan;93(1):28-32.
• Hodgkin lymphoma as second malignancy during continuing chemotherapy for childhood acute lymphoblastic leukemia. Klin Padiatr. 2008 Nov-Dec;220(6):388-90.
• Gonadal function and fertility in male survivors treated for Hodgkin’s disease in Iran Saudi Med J. 2007 Nov;28(11):1690-3.
حضور فعال او در انجمن‌ها و برنامه‌های تخصصی بین‌المللی چون انجمن بین المللی سرطان اطفال (SIOP)، اتحادیه بین المللی کنترل سرطان (UICC)، شبکه بین المللی تحقیق و درمان سرطان (INCTR)، اتحادیه سرطان کودکان خاورمیانه (MECCA)، برنامه سرطان اطفال در کشورهای در حال توسعه(PODC)، ریاست برد فوق تخصصی خون و سرطان کودکان و عضویت در فرهنگستان علوم پزشکی ایران نشان از دانش و تخصص حرفه ای او است.
پروفسور پروانه وثوق، فوق تخصص خون و آنکولوژی و رییس هیأت امنای محک، صبح روز یکشنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۲ درگذشت.

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.