چرا کودکان در خواب راه می‌روند؟

یک روانشناس گفت: اگرچه ممکن است اختلال «در خواب راه رفتن» در همه سنین بروز کند، اما اغلب در کودکان شایع است و علل مختلفی دارد.

«علی سلیمانی» اظهار کرد: اختلالات خواب در کودکان شایع است و در سنین مختلف به گونه‌های متفاوت دیده می‌شود.

وی افزود: نخوابیدن در شب، در نخستین سال پس از تولد یکی از مهم‌ترین اختلالات خواب بوده و در دومین سال تولد اختلالات بی‌میلی به خواب و کابوس دیدن رایج است.

این روانشناس خاطرنشان کرد: از سه تا پنج سالگی مشکل به خواب رفتن، بیدار شدن در طول شب و ابتلا به کابوس بروز کرده و بعدها راه رفتن و بیقراری در خواب و دیگر اختلالات بروز می‌کند.

سلیمانی تصریح کرد: این عارضه معمولاً بین ۱۱ تا ۱۴ سالگی مشاهده می‌شود و کودک به‌دنبال رؤیاهایی که داشته است از جا بلند شده، به راه می‌افتد و سپس هیچ خاطره‌ای از آن ندارد و اغلب با گریه کردن و حرف زدن در خواب همراه است.

وی در رابطه با علل این عارضه گفت: گروهی از روانشناسان حالت راه رفتن در خواب را ارثی می‌دانند و گروهی نیز علت اساسی آن را مربوط به کشمکش‌های روانی کودک می‌دانند.

این روانشناس ادامه داد: شمار اندکی از روانشناسان نیز علت این عارضه را نارس بودن دستگاه اعصاب مرکزی می‌دانند.

سلیمانی در رابطه با راه‌های درمان این عارضه خاطرنشان کرد: برخی‌ها بیدار کردن پیاپی را در خصوص این قبیل کودکان به کار می‌برند و معتقدین به نارسی دستگاه اعصاب، رسیدن به دوره‌ی بلوغ را برای برطرف کردن اختلال لازم می‌دانند.

وی یادآور شد: درمان با دارو نیز پیشنهاد شده است اما در خصوص عوارض جانبی آن نگرانی‌هایی وجود دارد.

منبع:
خبرگزاری دانشجویان ایران

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.