ارزیابی وضعیت جسمانی نوزاد

ارزیابی وضعیت جسمانی نوزاد

وضعیت جسمانی نوزاد، 1 تا 5 دقیقه بعد از تولد از طریق مقیاس آپگار سنجیده می‌شود.

در این مقیاس 5 ویژگی نوزاد به شرح زیر؛ ضربان قلب، تنفس، واکنش بازتابی (عطسه کردن، سرفه کردن، اخم کردن)، توان ماهیچه‌ای و رنگ پوست مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. هر یک از این پنج ویژگی، نمره‌ی 0 تا 2 را دریافت می‌کنند و مجموع آن عدد 10 می‌باشد. نمره‌ی آپگار 7 یا بیشتر، بیانگر آن است که نوزاد در وضعیت جسمانی خوبی به سر می‌برد. آگر نمره‌ی آپگار بین 4 تا 6 باشد، کودک نیاز به تثبیت تنفس و کمک در سایر نشانه‌های حیاتی دارد.

اگر نمره‌ی نوزاد، 3 یا کمتر باشد خطر جدی و نیاز به مراقبت اضطراری پزشکی وجود دارد. بعضی از نوزادان در دقایق اولیه‌ی تولد، نمره‌ی آپگار خوبی به دست نمی‌آورند اما بعد از چند دقیقه کاملا” خوب عمل می‌کنند و نمره‌ی آپگار آنها تغییر می‌کند. نحوه‌ی نمره‌گذاری در مقیاس آپگار به قرار زیر است؛
1- رنگ پوست، اگر رنگ پوست کاملا صورتی و شفاف باشد، 2 نمره محسوب می‌شود. در صورتیکه کبودی انگشتان وجود داشته باشد، 1 نمره در نظر گرفته می‌شود و اگر کبودی بدن وجود داشته باشد، نمره صفر به نوزاد تعلق می‌گیرد.
2- ضربان قلب، اگر ضربان قلب نوزاد بالای 100 باشد، 2 نمره و اگر زیر 100 باشد، 1 نمره به او تعلق می‌گیرد. در صورتیکه ضربان قلب نوزاد نامنظم باشد نمره صفر در نظر گرفته می‌شود.


3- واکنش بازتابی، در صورتیکه واکنش‌های نرمالی مثل عطسه، سرفه و در هم کشیدن صورت وجود داشته باشد، 2 نمره محسوب می‌شود. در صورتیکه واکنش‌های نوزاد کند باشد، 1 نمره و درصورتیکه هیچ واکنشی وجود نداشته باشد نمره صفر در نظرگرفته می‌شود.
4- توان ماهیچه‌ای، در صورتیکه حرکات ماهیچه‌ای نوزاد قوی باشد، 2 نمره و در صورتیکه حرکات ماهیچه‌ای نوزاد ضعیف باشد، 1 نمره و در صورت حرکات سست و بی‌حال نمره صفر به نوزاد تعلق می‌گیرد.
5- تنفس، در صورتیکه عملکرد تنفسی شدید به همراه گریه وجود داشته باشد، 2 نمره و در صورتیکه عملکرد تنفسی کند و بی‌نظم وجود داشته باشد، 1 نمره به کودک تعلق می‌گیرد و در صورت عدم تنفس، نمره صفر برای نوزاد منظور می‌گردد.

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.